Sfantul Ioan Casian

 

Despre Sfantul Ioan Casian
Sf. Ioan Casian s-a nascut pe la 360 in Scytia Minor, Dobrogea de astazi. Invatatii moderni au propus felurite ipoteze cu privire la locul de nastere al Sfantului Casian. Sapaturile lui Vasile Parvan, in 1912, au dus la descoperirea locului numit Vicus Cassianici pe care Marrou il socoteste drept patria Sfantului Casian.

Casian a primit o aleasa educatie . Nu stim in ce conditii si-a facut-o. Nu este exclus ca el sa fi capatat aceasta formatie  impreuna cu un inceput de cultura bisericeasca, intr-una din manastirile Scytei Minor, unde stim dealtfel ca existau manastiri ca acelea ale lui Audius, de care vorbeste Sfantul Epifanie.  Doritor sa cunoasca locurile sfinte, el a plecat impreuna cu prietenul sau Gherman, la Betleem; unde, intr-o manastire, si-a desavarsit pregatirea religioasa. De aici el s-a dus cu Gherman, la 385 in Egipt, unde a cunoscut de aproape viata manastireasca cu ordinele ei; cenobitii, sarabaitii, anahoritii. Acum cei doi prieteni au cunoscut pustiul scetic.

Au fost rechemati in Palestina dar s-au reintors. Au plecat definitiv din Egipt, in urma scrisorii pascale a patriarhului Teofil al Alexandriei, din 399. Au mers la Constantinopol , unde Sf. Ioan Gura de Aur l-a hirotonit pe Casian in diacon. Se pare ca autorul nostru nu e strain de inceperea sau continuarea operei ,misionare a Sf Ioan Gura de Aur la Dunare. Pe la 404 – 405, Casian se afla la Roma ca aparator al cauzei Sf. Ioan Gura de Aur. In jurul anilor 429 – 430 el a scris un tratat hristologic Contra lui Nestorie, la indemnul diaconului Leon, viitorul papa. Pe la 410 – 411, el a plecat la Massilia (Marsilia) unde in jurul anului 415, a infiintat o manastire de calugari si una de calugarite carora le-a dat cele dintai Reguli monahale din Apus.

A organizat viata manastireasca dupa modelul asezamintelor similare din Orient, cu adaptarile necesare locului. Prin aceasta el e un factor de legatura intre cultura patristica a Rasaritului si aceea a Apusului. Ioan Casian a combatut invatatura augustiniana despre suprematia harului aducand mari servicii Bisericii, luptand contra nestorianismului, pelagianismului, a suprematiei harului si predestinatianismului  lui Augustin. A murit pe la 430 – 435. A fost venerat ca sfant inca de la inceput la Marsilia si in Provence.